Na het nodige schuurwerk is de houwbouw afgerond.
Nadat de vleugels in elkaar waren gezet begint het passen, meten, snijden, schaven en schuren. Allereerst begonnen om de neuslijst van de vleugel in profiel te schuren. Hiervoor is gebruik gemaakt van de schuurmallen. En daarna de tips in vorm geschuurd. Daarbij zoveel mogelijk de profielvorm aanhouden. En toen kwam de tegenvaller. De rolroeren en flaps sluiten eigenlijk niet goed aan. Voor een deel wist ik dat wel. Het origineel gaat uit van een 6x1x40 eindlijst. Die heb ik tot op heden niet kunnen vinden. Dus ik heb een 8x1x50 genomen en daar 10 mm van afgezaagd. Betekent dat de hoogte 6.4 mm wordt in plaats van 6 mm. Voeg daarbij dat ik een wat dunner MH32 profiel gebruik. De facto moest er zo’n 0.8 mm vanaf. Dat was langdurig schuren op de nogal harde eindlijsten. Maar het is gelukt.Volgende oefening was het passen van de vleugel in de romp. De vleugelpennen moeten dat in de openingen van de spant vallen Het freeswerk van de spant en de gebouwde vleugels paste redelijk goed: moest ongeveer 0,5 mm bijgewerkt worden.
Deze halve mm wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het gebruikte vliegtuigtriplex van de wortelrib. Dit is 3.2 mm dik i.p.v 3 mm. Dit geeft de fout van ca 0.4 mm.Als de vleugels delen passen kan de achterkant van de romp ingedekt worden nadat de stuurstangen er in gezet zijn. Ik heb de vleugeldelen opgesloten met een stukje 3 mm triplex de de romp gemonteerd. De originele tekening gaat uit van balsa, maar ik heb dit liever iets steviger in verband met de monteren en demonteren van de vleugel.
Als de bovenkant is ingedekt, het geheel laten drogen en er voor zorgen dat de basisplaat voor het stabilo evenwijdig met de vleugel blijft.
De spinner is afgetekend en het hak en breekwerk kan beginnen: de vierkante romp doorsnede moet subtiele vormen krijgen.
En dat geeft een boel rommel……
En dan hier het eindresultaat nogmaals vanuit een andere hoek.
__________________