Nog wat aanpassingen

De opening in de romp, waar de vleugel op komt te liggen, bestaat uit 3 mm balsa. In het origineel wordt iets vaags gedaan met 6×6 mm driehoek balsa. Ik heb uit Gamma timmerplaat een versterking gefreesd.
Daarnaast nog een landingsskid gefreesd voor achter onder de staart. Ik weet nog niet of ik hem monteer.

Een opmerking tussendoor over het freeswerk. Op de onderstaande foto lijkt het freeswerk rafelig. Maar als je goed kijkt kun je zien dat de rafels niet aan het gefreesde deel zitten. Dit komt door de combinatie frees- en draairichting van de frees en de hardheid van het materiaal. De freesrichting loopt tegen de klok in rondom het onderdeel, en de frees zelf draait met de klok mee. Daardoor wordt aan de onderdeel kant keurig het materiaal weggesneden tegen de draad van het hout in. De andere zijde wordt het rafelig omdat met de draad van het hout wordt mee gesneden. Dit verschijnsel zie je vaak bij wat zachtere materialen als zacht balsa en zacht Gamma timmerplaat.

Hieronder de montage van de rompversterking.


De vleugels vallen aan de voorkant met de vleugelpennen in de romp. Aan de achterzijde worden op hun plek gehouden door de opsluiting aan de indekking van de staart van de romp en twee kunststof M4 bouten. Dat was gemakkelijk te bewegen waardoor de vleugel verschuift. Door de toepassing van deze stukjes timmerplaat vallen deze binnen de romp en wordt de vleugel beter gefixeerd op de romp.

Nadeel van deze constructie is dat bij een vleugel-raakt-de-grond-eerst landing niet alleen de kunststof (breek)bouten knappen meer ook zal de romp beschadigd wordt. Er zit dus niets anders op om van dit type landingen af te zien