De vleugel

Hieronder de gefreesde onderdelen waaruit de vleugel wordt gebouwd. Boven de ribben, onder de bouw hulpmiddelen en wat onderdelen voor de overgang en bevestiging van de vleugel aan de romp. Voor de goede orde: de onderdelen komen niet zo van de freestafel maar zijn nabewerkt. Onder andere ontdaan van lipjes. Al met al een half uurtje werk.
Click the image to open in full size.

Ik ga niet op ieder bouw detail in. Eigenlijk is de bouw van de vleugel redelijk recht toe recht aan. Omdat ik een tekening heb die gefröbeld is uit A4-tjes en die niet helemaal recht is gebruik ik die alleen maar voor de locatie van de ribben. Ik begin met het opzetten van de onderste hoofdligger. Deze moet recht liggen! Dit wordt de referentie voor de vleugel.
Click the image to open in full size.
Vleugel ribben worden gepositioneerd conform de locatie op de tekening. Gebruik wordt gemaakt van achterlijst die recht is. De achterlijst bestaat uit een strook 2 mm balsa, 12 mm breed met daarop een 3×3 balsa strook. Verder is de hoofdligger de referentie.
Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.
Daarna wordt de hele constructie los gemaakt en op de onderste indekking gelijmd. Hoofdligger weer recht positioneren.
Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.
En hier is een knol van een ontwerpfout te zien: de deuvel dekt de toegang tot de bekabeling af. Het originele Thermy ontwerp had de deuvel tot het voorste liggerpaar lopen. Vond ik wat moeilijk om tijdens de bouw de hoek van de deuvel goed te krijgen. Dus ik had voor twee gefreesde hulpstukjes gekozen. Met dit gevolg. Is niet echt een ramp. Ik leg, voor de bovenste indekking er op komt, toch de bekabeling er in en maak bevestiging openingen aan de onderzijde voor de connectors voor de servo’s.
Click the image to open in full size.
En de webbing er in maken. Essentieel voor een stijve vleugel.
Click the image to open in full size.
Ik heb de moed opgegeven om twee vleugelhelften los van elkaar te bouwen die ook nog op elkaar aansluiten. Bij het bouwen van de tweede vleugelhelft wordt de eerste vleugelhelft gebruikt om een nette aansluiting van de vleugelhelften te krijgen.
Click the image to open in full size.
Tijdens de bouw zet ik er als dat enigszins mogelijk is gewichten op om een rechte vleugel te krijgen. Lijkt wel of ik treintjes als hobby heb :-).
Click the image to open in full size.
De onderdelen voor de vleugeltip.
Click the image to open in full size.
In eerste instantie ga ik er 9 grams servo’s zetten. Wat onderdelen gemaakt om de servo’s te monteren.
Click the image to open in full size.
En als de bovenste indekking er ook op zit en de strips over de ribben ziet het er zo uit. Boven de rolroer servo’s hen ik nog geen strips of indekking gezet. Ik ga er van uit dat het strips worden omdat de servo’s te dik is voor indekking.
Click the image to open in full size.
En dan hier klaar om netjes afgewerkt te worden. Voornamelijk schuren.
Click the image to open in full size.
Volgende stap is alle onderdelen onderhanden nemen en afwerken. Veel schuurwerk. De 45 mm spinner heb ik ook binnen. Eigenlijk had de houtbouw neus een mm hoger en breder moeten zijn voor een exacte aansluiting. Daar moet nog wat op verzonnen worden.